Er handlingsplan inom kommunikation
VisionReality är en transparent metod för utveckling av hållbara strategier och handlingsprogram inom området kommunikation. Arbetet utgår dels från organisationens upplevelse av nuvarande verksamhet och agerande, dels från organisationens önskebild av sig själv.
Hur går det till?
VisionReality bygger på webb-baserad informationsinsamling inifrån organisationen.
- Hur man inom ledningen anser att organisationen arbetar praktiskt med sitt varumärke, samt hur man skulle vilja sköta detta område.
- Hur anser ledningen att organisationen sköter sitt praktiska varumärkesarbete idag?
- Hur skulle ledningen vilja att organisationen skötte sitt praktiska varumärkesarbete framöver?
- Stämmer de båda bilderna?
- Är de tillfrågade överens i sina beskrivningar?
- Vad beror eventuella skillnader på?
Vad får vi ut?
Underlaget ger en bild av:
- Intressentrelationer (Svaga vs Starka)
- Internt engagemang (Högt vs Lågt)
- Internt förhållningssätt (Aktivt vs Passivt)
- Ansvarsfördelning (Ostrukturerad vs Strukturerad)
- Ledningens roll (Otydlig vs Tydlig)
- Kommunikativ plattform (Svag vs Stark)
- Uppföljning (Vid behov vs Löpande)
- Planering (Kortsiktig vs Långsiktig)
- Styrdokument (Åsidosätter vs Förverkligar)
Leverans
Resultatet visas med en grafisk profil som en kombination av ställningstaganden inom nio olika segment. Ställningstagandets innehåll och styrka kan avläsas som medelvärde för hela gruppen och individuellt.