Kommunikationskampanjer

Inför sommaren 2024 stod Norrtälje kommun inför en stor utmaning – hur skulle man göra öarna i skärgården mer tillgänglig och kunna öka beläggningen på primärt Norra båtlinjen och Nord/sydlinjen? Vi fick förtroendet att tillsammans med kommunen ta fram koncept till två olika kampanjer för att marknadsföra detta för medborgare och öka kännedomen. Målsättningen var att öka beläggningen och få båtlinjen att fortsätta trafikera öarna i skärgården.

BERG tog fram idé och koncept för kampanjen vilket mynnade ut i ett antal olika enheter; rörligt i sociala medier, översiktskarta över samtliga linjer i norra skärgården, gatupratare, affischer, material till kommunens digitala skärmar, skyltar m.m.

Resultatet av kampanjen blev en ökning av beläggningen på Norra båtlinjen med cirka 39 %, en stor organisk spridning i kommunens kanaler, CPC på 1,37 kronor för Norra båtlinjen, CPC på 1,09 kronor för Nord/sydlinjen och en all time high i passagerarbeläggning för Nord/sydlinjen.